Kruger en aan het werk - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Cas Jochem - WaarBenJij.nu Kruger en aan het werk - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Cas Jochem - WaarBenJij.nu

Kruger en aan het werk

Door: casenjochem

Blijf op de hoogte en volg Cas

10 April 2012 | Zuid-Afrika, Skukuza

Hallo allen,

Alweer een week is voorbij gegaan, en wat hebben we allemaal alweer meegemaakt!

Afgelopen week hebben we 5 dagen in het Krugerpark mogen genieten, lekker kamperen in een tentje met de groep.

De reisleiders Bob en Psychology zijn een stel gekken maar hardstikke aardig. Veel gezongen en verhalen gehoord in de auto terwijl we op zoek gingen naar de beroemde Big Five.

En wat een dieren hebben we gezien! Op de eerste dag zagen we al giraffen, heel veel impala's (een soort gazelle) en zebra's. Ook zagen we al snel olifanten en neushoorns. Op de tweede dag niet veel nieuwe dieren maar wel prachtig uitzicht en mooi weer. Donderdag heeft Cas 's morgens een bushwalk gedaan en daarbij van heel dichtbij neushoorns gezien. Ik (Jochem) deed de bushwalk een dag later en heb toen hyena's van heel dichtbij gezien. Terwijl ik de bushwalk deed, zag de andere groep een groep leeuwen. Gelukkig gingen we dezelfde middag naar die leeuwen zoeken en vonden we ze ook, dus hadden we allebei nog maar 1 dier van de Big Five niet gezien.

Tijdens een nightdrive veel mooie nachtdieren gezien van aapjes tot kleine hertjes. En een prachtige zonsondergang natuurlijk.

Op zondag hebben we de tenten opgeruimd en gingen we terug naar huis (Swaziland; Home away from Home). Op de weg terug kwamen we toch nog een luipaard tegen en was de Big Five compleet!

Ook kwamen we een hele grote oude olifant tegen die onze auto ging bestormen. Ik dacht dat ik dit alles gefilmd had, echter stond de camera in de verkeerde stand..

Maandag was het pasen en hebben we niet veel gedaan, even weer wennen aan Swaziland en de koffers uitpakken.

Vandaag hebben we voor het eerst gewerkt in een NCP, dat zijn scholen voor weeskinderen of kinderen met een 'vulnerabilty'. Ik zat in Ezulwini en Cas in Langheni. Wat zijn die kinderen schattig!

Ze komen direct op je afrennen al schreeuwend "teacher, teacher!". Daarna een beetje les geven echter was dit lastig omdat de kinderen weinig engels spreken en pas 4-6 jaar zijn. Veel dansjes en zingen komen dus van pas.

Tijdens de lunchpauze mochten de kinderen buiten spelen. Na het zien van een grote bananenspin die erg giftig zijn tijdens het voetballen toch wel bewust van het feit dat we echt in Afrika zijn. Tijdens het spelen tilde ik een kind op. Ik kon me niet eens bewegen of er stond een horde van 20 kinderen om me heen die dat ook wel wilde. Super leuk maar wel vermoeiend.

's Middags naar het ziekenhuis van Manzini geweest om zieke kinderen te vermaken en af te lijden van hun ziekte. Wat een schatjes zijn het toch! Gelukkig waren er maar weinig zieke kinderen vandaag maar dat betekende wel dat er niet heel veel te doen was. Morgen nog een bezoek in een ander ziekenhuis.

Nu net even tijd gevonden om alle foto's van mijn camera op te slaan op usb, en zal zo proberen om er een paar op waarbenjij.nu te kunnen plaatsen!

De rest van deze week gaan we vooral werken op de NCP's en de ziekenhuizen, dan gaan we dit weekend de bergen in om te 'ziplinen'!

Tot snel!

Gr
Cas & Jochem

  • 10 April 2012 - 19:16

    Jaap:

    Hoi Jochem,
    Erg leuk om je verslagen te lezen. Vast een heel bijzondere ervaring daar in Zuid-Afrika. Veel plezier en ben je bewust wat je allemaal mee maakt en hoe het op je af komt. Want er is maar één keer de eerste keer.
    Groeten van je 'oude' meester Jaap.

  • 11 April 2012 - 07:58

    Marion En Nic.:

    Een week weg en dan al zo veel beleefd hebben! Fantastisch. Succes met het vermaken van die lieve Afrikaanse kindjes en geniet er van.
    Groetjes van de buurtjes.

  • 12 April 2012 - 12:02

    TanteJanny:

    Hoi Jochem
    Ik weet niet of je mijn reactie op het eerste nieuws ontvangen hebt, het ging nl. een beetje mis, ik doe het nog eens over Wat een schitterend reisverslag en wat prachtige foto"s. Die olifant kwam recht op mij af. Veel succes met jullie werk daar.
    Veel liefs en groeten van Tante

  • 12 April 2012 - 17:07

    Lotte:

    Dag Cas en Jochem,
    Ben je nu al je zonnebril kwijt Cas? Wat een leuk verhaal Joch. Ik zie het al helemaal voor me: zo'n stoere grote witkop met allemaal kleine kinders om zich heen! Die Big Five geloof ik natuurlijk pas als ze alle vijf op foto op waarbenjij.nu komen. Is ziplinen hetzelfde als tokkelen? Hebben jullie al een inligting aftrekplek gezien of in een heisbakkie gestaan?
    Veel plezier!
    Liefs!

  • 24 April 2012 - 09:22

    Leo:

    Hallo Jochem,
    Mooi verhaal over de BigFive, net even anders dan een kantoor baantje in Leiden.
    Je foto’s van de ziekenhuis kindertjes zijn nu al indringend, moet voor jullie een
    geweldige belevenis zijn die je je leven bij blijft.
    We missen je wel, maar geniet zolang het nog kan.

  • 24 April 2012 - 19:45

    Wim:

    Jullie weken zijn wel erg lang! Het uploaden kost natuurlijk veel tijd en Rands of Metical. Ik popel naar de foto's van grote roofvissen in de Indische Oceaan. Als je maar voor 12 september terug bent, want dan kunnen jullie waarschijnlijk voor de eerste keer stemmen! Veel plezier.

  • 11 Mei 2012 - 13:45

    Oma En Opa:

    Hoi Jochem, Wat leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Geniet er maar van. Liefs en groetjes. Tot ziens!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cas

Hallo wij zijn Cas en Jochem en wij gaan op reis okee doei.

Actief sinds 04 Feb. 2012
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 11240

Voorgaande reizen:

01 April 2012 - 29 Juni 2012

Afrika Reis

Landen bezocht: